Стратегическите игри са почти забравен жанр. Да, има някои брилянтни заглавия от последните години, но отдавна отминаха славните времена на “Star Craft”. Проблемът не е, че игрите са лоши, а че има липса на такива. Феновете на RTS жанра са принудени да играят едни и същи поредици, които отказват да излязат от очертанията си. Това е причината “Grey Goo” да е толкова очаквана игра със своите интересни идеи – нещо, което отдавна не сме виждали.
Геймплей
“Grey Goo” предлага бързи клавишни комбинации за строене на сгради и единици, но за разлика от традиционните такива, тук те са базирани на WASD буквите.
Играта е фокусирана върху макро геймплея, вместо върху микро управлението. Това означава, че няма да се занимавате с подробности около развитието си, а през повечето време просто ще строите и ще воювате с врага. Ресурсите се събират автоматично и няма определени единици строители. Вместо това сградите се строят без ангажирането на единици, а към тях могат да се издигат притурки, които да променят предназначението им.
“Grey Goo” разполага както със соло кампания, така и с мултиплеър. За всяка фракция има отделни 15 мисии, като играчът може да премери сили и срещу компютъра в директен мач.
Също като Universe at War: Earth Assault, предишното заглавие на студиото, “Grey Goo” разчита на отделна платформа за мултиплеъра си. В този случай обаче това е Steam, а не Windows Live.
Фракциите
Действието в “Grey Goo” се развива на планетата Екосистема 9. Именно там се срещат трите фракции.
Хората
Човешката раса в играта разчита на познанията си по война, за да се защитава, което означава, че през повечето време се окопава. Хората имат най-здравите стени и могат да местят бойните си кули по нейната дължина, когато това е необходимо. Освен това човешката база е най-компактната, тъй като всички сгради трябва да са свързани помежду си, за да функционират.
Хората имат няколко добри опции и за нападение. Могат например да създадат телепорт, през който да изпращат групи от по 5 единици до всяко разкрито място на картата.
Бета
Технологично напреднали извънземни, може би най-традиционната и балансирана фракция в играта. Не са толкова бързи и агресивни, колкото Гуу, но не се и окопават като хората. Могат да строят своите сгради на всяко осветено място, което позволява изграждането на традиционна база с множество допълнителни такива. По отношение на защитата, Бета имат здрави стени, които не могат да бъдат преминати и се пазят от гарнизони, разположени по дължината й. В атака, възможността да строят навсякъде и проучването на няколко ъпгрейда, които правят определени единици невидими, им дава предимството да атакуват изненадващо.
Гуу
На тях е кръстена играта. Първоначално са били наномашини, създадени от човека, за да изследват космоса. Именно благодарение на тях хората са си проправили път през галактиката, докато в един момент не са се оказали твърде скъпи. Тогава хората ги изхвърлили в космоса, а години по-късно вече самовъзпроизвеждащите се машини се завръщат, за да сеят разруха.
Фракцията е съсредоточена напълно около майките Гуу. Те са способни да преминават от едно място с ресурси на друго, за да растат. Постоянно са в движение и раждат нови гуута с различни размери, от които след това се образуват бойни единици. Резултатът е напълно мобилна фракция без статична база и сгради.
Заключение
По повечето стандарти, “Gray Goo” е отлична стратегия с много интересни фракции и страхотна графика. Соло кампанията разваля част от позитивното изживяване, защото трудността скача твърде рязко, но въпреки това трудно ще намерите по-добра модерна стратегия.
Трите фракции са изключително добре балансирани и позволяват множество вариации на развитието, които да отговарят на стила на играча, благодарение на различните технологии.
Ако сте фенове на Command & Conquer игрите и търсите нова стратегия с класически геймплей, определено ще се насладите и на “Grey Goo”.