Как се прави бекъп (backup) на компютър

backup-computerПри един токов удар, вашият хард диск може да се повреди и да загубите важна информация. Единственият сигурен начин да запазите личните си спомени, бизнес документите, банковата информация и всичко сантиментално, е да пазите резервно копие на данните си. Всеки трябва да знае как се прави бекъп, за да се предпази от главоболия.

Създаване на Windows 7 изображение със системен бекъп

Вграденият инструмент за правене на изображения в Windows създава копие на всички файлове на някой дял. Това включва и самата операционна система, настройки, програми и файлове. Не е толкова функционална като платените варианти, но това е напълно достатъчно, ако нямате някакви специфични нужди.

backup-computer1

За да възстановите от изображение (image) ще ви трябва възстановителен диск. Него ще направим с гореспоменатия инструмент. За да стане всичко, първо трябва да си направите възстановяващ дял. Това е буутващ диск, който може да бъде зареден в Windows Recovery Tool. Създаването става като отидете в Start менюто и напишете recovery в прозореца за изпълнение. В прозореца, който ще излезе трябва да натиснете върху линка за създаване на такъв дял. Вкарайте USB флашката си, която ще се използва като възстановяващ диск.

След като е готов дискът, може да продължите със създаването на изображението. Това може да стане през Control Panel > System and maintenance > Backup and Restore > Create a system image.

Изберете дестинацията за вашия бекъп. На първия екран ще трябва да изберете къде да отиде направеното изображение. Аз избирам втория си дял в случая, но може да запазите информацията в мрежата си, на външен носител или да запишете бекъп-а на DVD дискове.

Следва да потвърдите избора си. Уверете се, че правите копие на главния си дял. Там се намират операционната система, файловете, програмите и т.н. Натиснете Start Backup

Според размера на информацията и бързината на устройствата ви може да ви отнеме от няколко минути до няколко часа.
Правете си образ редовно – на седмица или месец и всеки път преди да направите нещо драстично.
Процеса на възстановяване е много лесен. Трябва да заредите възстановяващия диск от преди малко. След това на екрана, който ще се появи трябва да изберете желаната подредба на клавиатурата. След това изберете Troubleshoot > Advanced Option > System Image Recovery. Инструментът автоматично ще възстанови информацията. Ако бекъпът е на външен носител, уверете се, че той е свързан.

Синхронизиране и създаване на бекъп със SyncBackFree

Системните образи са страхотни за възстановяване на цялата система в оригиналното и състояние. Но няма нужда да правите цялото това нещо, когато пременяте само по няколко файла. За да си направите копие на определени файлове, може да изтеглите програмата от официалния им уебсайт SyncBackFree . Тази версия е безплатна, но може и да си закупите пълната версия на програмата.Това е една много интуитивна програма. Mоже да бъде използвана на операционни системи Windows XP SP3 32/64 bit, Vista, 7, 8 и 10. Чрез програмата може да си създавате профили правене на бекъп и синхронизиране. За копиране на индивидуални файлове или папки от едно място на друго. Може да настройвате тези профили да се пускат в определено време, за да имате няколко копия.

След като сте инсталирали програмата, пуснете я и си направете нов профил от New Profile. Когато съветника стартира, ще трябва да дадете име и да натиснете Next. Изберете типа дискове, които да се синхронизират.

Изберете Synchronize на следващия екран. Ще бъдете попитани, какъв е диска, които ще запазите и какъв е този, на който ще се съхранява копието. Това е малко объркващо, защото от ляво трябва да изберете източника на информация, а от дясно крайната дестинация.

Изберете от къде да се взимат файловете и къде да се запазва синхронизираната информация.
В лявата част изберете файловете и папките, които искате да пазите налице. От дясно избере делът, външния диск или каквото и друго да е място за запазване на копието. След това, кликнете с десния бутон на новосъздадения профил и натиснете Run. Това ще започне процеса на синхронизация. Най-добре е да си създадете график, кога да става това автоматично. Натиснете с десен бутон на профила, а след това на Schedule. Когато ви попитат натиснете Yes и изберете времето, в което да става процеса.

backup-computer2

Трикът тук е да създадете няколко профила, за да сте напълно защитени. Когато програмата направи дадена синхронизация, тя презаписва старата информация в папката дестинация. Нагласете няколко профила, които да запазват копието на различни места.
По избор може да качите копията си в онлайн услуги като Google Drive, Drop Box и т.н., за да разполагате с тях по всяко време през Интернет.